Små barn blir större barn

Senaste veckorna har Clara gått in i nästa utvecklingsfas som det så fint heter.  Eller hamnat i 6-årstrotsen eller lilla tonåren om ni så vill.  Jisses vilka argumentationer vi kan ha.  Det stampas med fötter, armar läggs i kors och ilskan sprutar ur öronen.  Humör har hon den lilla damen.  Och ibland räcker inte mitt tålamodet riktigt.  Känner av att jag får ta alla fighter i veckorna själv och tills slut orkar jag inte mer tjafs.  Försöker att andas djupt och komma ihåg att det är en fas och att den går över och förhoppningsvis slutar det i en Clara som tagit ett kliv framåt.
Och kompisarna har blivit viktigare.  Förr kunde hon leka själv mycket eller ville ofta leka med mig.  Nu är leka med kompisar prio ett och senaste veckorna har hon lekt flera eftermiddagar endera med kompisar hemma eller hemma hon någon annan.  Denna vecka var hon 3,5h hos Rachel i måndags, sedan var Eric och Rachel här lika länge i torsdags och i går var Clara och Carter hemma hos Eric tills solen gått ner.  Jätteroligt och bra på alla sätt och vis men ibland blir det för mycket.  Hon är totalt utsliten av skola, läxor, aktiviteter och lek och humöret på den lilla tonåringen blir också därefter.  Igår hade vi planerat att se MCHS i AM Football slutspelet men hon valde själv att gå och lägga sig.  Petter gick själv och jag somnade på golvet bredvid Claras säng under sagoberättandet.  Och där låg jag fortfarande och sov i godan ro när Petter kom hem.  Det tar på krafterna att ha en tonåring i huset.  Även om det "bara" är en minivariant.
 En vanlig syn i hallen nu för tiden.
 Clara och Rachel.
Erik, Clara och Rachel äter köttfärssås och spagetti till middag medan Green Goblin tittar på.

Idag tog vi en riktig slödag och gick i pyjamasen ända tills det ringde på dörren och det var dags att leka igen. Så i skrivande stund leks det för fullt med Eric både ute och inne och här och hos grannen.  Tror de väljer hus efter godistillgång och gott fika ibland de båda busfröna.  Och ibland lyckas de ju få godsaker i båda husen genom att hålla ihop sina historier.  Tur att både jag och grannfrun är snabba SMSare nu för tiden.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mer vilda djur och ett försök till älva.

Claras 4 års klassrum

Mellandagar och basketpremiär.