Still in the US!

Jaha. Här sitter jag. I USA. Skulle ju varit i Sverige och firat Matildas student i Karlstad, Lars 60 års kalas i Arvika och Claras 5 års dag i Deje. Men en krånglande mage som visade sig vara en inflammerad tjocktarm satte stopp för det. Skit var ordet. Oräkneliga läkarbesök, mediciner, en röntgen, CT Scan med kontrastvätska och en kolonoskopi senare vet vi att det ser bra ut och att vi förhoppningsvis landar i Sverige lagom till Midsommar. Nu gäller det bara att få magen att behålla lite mat och inte bara låta det rinna rätt igenom. Tappat 5 kg på två veckor och trots att midjemåttets minskning bara är klädsamt och att det fortfarande finns överflöd både lite här och där att ta av på Fiskerudskan önskar jag ingen fortsättning på denna kur.

Och en eloge till våra försäkringsagenter på Europeiska eller vad de nu kallas. Väntetiden på undersökningarna har ibland varit noll minuter och de har samarbetat och ordnat allt pappersarbete. Med rätt försäkring har man här tillgång till världens bästa sjukvård. Ett helt annat inlägg kan handla om vad orättvist systemet är. Men inte detta. I detta skall jag även hylla vår vårdcentral som visade sig ha full utrustning både vad gäller röntgen och CT Scan. Men det blev inte ordning på torpet innan jag blev skickad till en expert på området, väntetid en dag, och väl där var väntetiden på en kolonoskopi två dagar. Min läkarjournal har åkt i raketfart mellan läkare både i Sverige och USA. Men nu vet vi vad inflammerad tjocktarm heter på engelska, inflammatory colitis. Och ordförrådet har även utökats med diverse andra medicinska termer som jag inte skall tråka ut er med.

Och jag blev sövd också. Lite pirrigt men skönt att slippa vara med på undersökningen. Det drygaste på hela resan förutom ovissheten över vad i hela friden det är som är fel var när de skulle sätta nålen för sömnmedlet. Jag är svårstucken. Mina ådror är smala och gömmer sig hela tiden. Min bästa arm var sönderstucken så det tog tre sköterskor 40 minuter att till slut lyckas på vänster hands översida. Sen somnade jag skönt och vaknade lite halvfull en halvtimma senare. Med amerikansk effektivitet kom doktorn in redan efter 5 minuter med goda nyheter och 32 minuter efter att jag rullats ut från undersökningsrummet satt jag i bilen hem. Only in America. Återbesök om fyra veckor.

Så nu sitter jag här på terassen. Äter kokt vit fisk, ris, potatismos och yoghurt. Och dricker mängder med vatten och Gatoraid. Och väntar på bättre tiden.

Kommentarer

  1. Nej men huvva - det låter inte roligt. Hoppas du kryar på dig snart och kan få lite svensk sommar!
    Kram,
    Yvonne

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Mer vilda djur och ett försök till älva.

Claras 4 års klassrum

Mellandagar och basketpremiär.