En spännande vecka.

Ytterligare en vecka utan bilder på bloggen. Usch va trist det ser ut. Men vi firar med å, ä och ö idag. Det har hänt massor i veckan. Som vanligt. Men denna vecka med nya roliga inslag.

I tisdags premiärade vi på amerikanskt bibliotek. Clara lånade 22 böcker på 5 minuter och nu skall det bara läsas på engelska. Jag dealar med två engelska böcker och en lång svensk bok och hittils fungerar det. Lite nojjig är jag fortfarande över tvåspråkigheten och inte blev det bättre när jag började läsa engelska böcker men nu går jag på magkänslan. Jag blandar språken lite och blir det tokigt får jag ändra på det. Sen.
Clara har börjat vilja leka skola också. Och få läxa. Vi har sett Emil Strandberg göra läxan ett par gånger och förra veckan deklarerade hon att hon minsann hette Emil Strandberg och nu skulle hon också ha läxa. Jag gick in i lekgarderoben och ut kom Fröken Lisa med en läxbok för 3-5 åringar. Efter en timma i skolan återstår nu ett fåtal sidor. Vi ringade in antal 1-10 och löste uppgifter med större eller mindre, tränade motsatser och ringade in vilka som hör ihop. Clara måste törsta efter att lära sig saker. Hon kunde allt. Och så kom vi till bokstäverna. Och då är det det där med engelska eller svenska bokstäver här hemma. Aah! I och E samt G och H ställer till det lite. Så vi hoppade ljudövningarna och gick in för att träna på att skriva A. Efter lite krångel gick det hur bra som helst. Och nu skriver hon CLARA. Alldeles själv. Stora tjejen tycker att det är kul att gå i skolan.

I onsdags hade vi Clara och Mamma dag och då gick vi på sagostund med tillhörande dockteater på förmiddagen och eftermiddagen tillbringade vi i jordgubbslandet med Strandbergs. Det plockades och åts en hel del. Clara och Elis vann ätandet överlägset. När hinkarna var fyllda satte vi oss i de amerikanska gungstolarna i skuggan och avnjöt en välförtjänt glass. Det var +32 och strålande sol... Så vi fick känna på hur det är att arbeta på öppna fält i den amerikanska södern. Som tur var fläktade det bra så det var inte så varmt som det låter.

I fredags var jag på mitt första SWEA Bokfika och på kvällen var det Spring Fling på TAP, den årliga vårfesten. Jag sällskapade med Clara och Anton (resterande Strandbergsklan kom efter avklarad T-ball match, Petter flög flygplan) och det åktes tåg, Anton red på hästarna medans Clara totalvägrade, hoppades i hopphus, gjordes egen glassfika, gick cakewalk (att vi inte vann trots ihärdiga försök hanterades med lite tårar), fiskades i fiskdamm, ankdammslotter, Clara tatuerade båda armarna medans Anton tittade på och sedan spelade vi ytterligare ett gäng spel och hälsade på "The Lollipop tree" samt klämde en korv i bröd. Som avslutning tog vi en extra tågtur. Efter två timmars festivalande och ständigt hejande på uppspelta kompisar var det trötta barn som somnade gott. Clara med ett grönt förstoringsglas i handen. Dagens favoritvinst.

Grönt har tagit över helt. Det skall vara gröna trosor, gröna strumpor, gröna byxor och grön jumper. Då går det som en dans att ta på sig kläderna. Annars tar det lite längre tid...

I helgen har vi rensat trädgården så nu är det fritt fram för pinestraw och mulch. Och idag har vi firat Petters födelsedag lite i förskott. Han fyller imorgon. Och så Mors Dag. Vi firar den amerikanska varianten. Vi öppnade paket i sängen och sedan gick vi på LEGO festival och det uppfyllde väl inte riktigt förväntningarna. Har man varit på LEGOland skall det mycket till innan man blir imponerad. Och jag gillar egentligen bara LEGOkonst som är byggd med basbitarna. Det andra tycker jag är lite fusk. Men all heder till de två killarna i 10års åldern som förevisade sina LEGOfigurer. Den ena utspelade tom ett helt Star Wars krig. Hatten av. Claras favorit var en man som byggt en robot som gav dig en godis i den färg du valt genom att trycka på olikfärgade knappar. Sedan premiärade vi på Apple Bee´s. Och det var inte sista gången. En kandidat till favoritlistan helt klart.

Vi har hunnit med att se lite svenska filmer också. "Sommaren med Göran" var lite pinsamhetsrolig, "Bröllopsfotogrfen" också lite kul även om jag inte riktigt gillade skildringen av Värmlänningarna och i "Luftslottet som sprängdes" var det skönt att se Salander få sin upprättelse. Men jag tyckte första filmen var så himla mycket bättre än tvåan och trean. Och visst har jag blivit amerikavänlig efter dryga året i landet så jag ser fram emot de amerikanska versionerna. Med rätt regissör och rätt skådespelerska i huvudrollen blir det en Oscar till dem båda. Och ge för Guds skull inte den manlige huvudrollen till Brad Pitt. Eller ännu värre Tom Hanks. Då spyr jag galla. Har ännu inte sett en enda Dan Brown bok som film av den enkla anledningen att Tom Hanks fick huvudrollen. Nej, ge huvudrollen i de amerikanska Millenniumfilmerna till en seriös karaktärsskådespelare som inte dansat runt i varenda kändistidning. Då blir det åtminstonde en Oscarsnominering.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mer vilda djur och ett försök till älva.

Claras 4 års klassrum

Mellandagar och basketpremiär.