En känsla

Tidigt, tidigt styr jag Forden västerut. Solen skickar sina första strålar genom molnen när jag tankar tillsammans med morgontidiga lördagsflanörer. Sedan ger jag mig ut på motorvägen. Mil efter mil flyter landskapet förbi. Jag passerar små byar, städer och underbara fält av vallmo och lupiner. Hästarna är morgonpigga i hagarna och en och annan gör sina mil på landsvägscykeln. Efter nästan tre timmar är jag framme. Parkerar strategiskt och går andäktigt in. Jag läser de välkända namnen som de vore gamla vänner. Sitter en stund i min systers hemstad för att sedan beskåda vår huvudstad. Jag tittar på former och upplever smaker jag saknar. Fem gånger går jag ut, lastar bilen och går in igen. Sista gången hämtar jag det som skall dukas upp på lördagskvällar och midsommarbord. Sedan åker jag tre timmar tillbaka genom samma landskap men med en helt annan känsla. I åtta timmar var jag på IKEA.

I have been home, away from home.

Kommentarer

  1. Gud så lyriskt. Du borde skriva en bok Lisa.
    Men vad köpte du? Nu är jag nyfiken. Hoppas vi ses på Skypen idag.

    Kramar från oss.

    SvaraRadera
  2. Fem turer till bilen. Jag är också nyfiken på vad du inhandlade.

    Det var väl inte bara sill och hårt bröd?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Mer vilda djur och ett försök till älva.

Claras 4 års klassrum

Mellandagar och basketpremiär.